מודל "מגדלור"

מודל "מגדלור"

מודל "מגדלור", הוא כלי ייעוצי הוליסטי, שפותח על ידי ב- 2017 ומאז בעבודתי בסדנאות עם הורים ומורים, בהרצאות על הכלה ובהדרכות ההורים הפרטניות בקליניקה ובזום אני משתמשת (גם) בו בהתאם לצורך.

המודל פותח מתוך ניסיון של שנים רבות בתחום החינוך והייעוץ החינוכי, ומורכב מארבעה מפתחות שמהווים את הבסיס לתהליך של מודעות ועבודה עצמית לשיפור היכולת האישית להיות מחנכים טובים יותר לילדינו בין אם כהורים ובין אם כאנשי הוראה.

הבסיס למודל הינו ש"כל חינוך הוא חינוך עצמי". משפט זה שנאמר כבר במאה שעברה על ידי רודולף שטיינר, אבי האנתרופוסופיה, מלווה אותי בדרכי החינוכית מאז היכרותי עימו, בעשרים השנים האחרונות.

ואלו הם ארבעת מפתחות המודל:

  1. אמונה :
    כולנו מכירים את המשפט "כל ילד זקוק לאדם אחד שיאמין בו". לתפיסתי אחת העבודות החשובות ביותר שיש לנו לעשות כמחנכים היא לברר במה אנחנו מאמינים בהורות/הוראה שלנו, בהקשר לילד שמולנו.
    היכרות עם מושג האמונות, זיהוי אמונות מקדמות מול מעכבות ולימוד טכניקה להתמרת אמונות מעכבות למקדמות היא מרכיב תודעתי ראשוני של המודל.
  2. הכלה רגשית:
    על פי מודל מגדלור לכל אחד מאיתנו יש את כלי ההכלה הפנימי שלו, המושפע מחוויות ותחושות שונות, ועימו אנו חווים את הרגשות שלנו וכן את האחר.
    עירנות למה שמתרחש בתוך "הכלי שבתוכי" מסייעת ביצירת הקשבה פנימה ומודעות עצמית, לטובת פיתוח שליטה עצמית ואמפטיה. זיהוי מתי אנחנו מוצפים, מרוקנים, חסומים, וגורמים נוספים המשפיעים על "המיכל הפנימי" שלנו, מסייע בהרחבת יכולת ההכלה את המתרחש סביבנו ואת האחר. בנוסף לכך, התבוננות, היכרות וזיהוי ה"מיכל" של הילד שמולנו, מסייעת לייצר עימו תקשורת רגשית מותאמת.
  3. ביטחון:
    אחד הצרכים הבסיסיים ביותר שיש לאדם, הוא ביטחון. אי לכך, השאלה "מה גורם לי לתחושת ביטחון" ו"מה גורם לילד שאיתי תחושת ביטחון?" היא שאלה המקדמת הן את מערכת היחסים בין המבוגר לילד והן את יכולתו להיות פנוי רגשית ללמידה.
    חלק זה של המודל מתמקד בזיהוי הגורמים המעניקים ביטחון ומתן כלים ודרכי פעולה ליצירתו כגון סדר-יום קבוע, הרגלים בריאים, שמירה על גבולות גוף ותקשורת מקרבת וחיובית.
  4. התלהבות:
    בכל אחד מאיתנו יש "להבה" יוצרת. הכי קל לנו לזהות אותה אצל ילדים רכים אשר בקלות מציירים/בונים/יוצרים/רוקדים/שרים ללא חסמים.
    במילה האנגלית להתלהבות, enthusiasm, מסתתרות המילים en (בי) ו theus/ (אל). כלומר האל שבתוכי. הבורא שבתוכי.
    זיהוי "הניצוץ היוצר" מאפשר להורים ולמורים שהמציאות שלהם הינה לרוב תובענית ושוחקת, להתמודד עם עייפות החומר והשחיקה. הורים ומורים רבים מאבדים את החיבור לעצמם בתקופות של קושי אל מול ילדיהם /תלמידיהם. אי לכך השאלה מה מלהיב ומצית את המבוגר לפעולה, מה ואיך אפשר להביא את זה לידי ביטוי בבית או בבית הספר, היא שאלה חיונית באמצעותה ניתן להניע יצירתיות ולהתחבר להנאה ולהנעה בעשייה החינוכית. בנוסף לכך החיבור עם הילד הפנימי שבנו מאפשר לנו לזהות בקלות רבה יותר ובאופן אותנטי מה מלהיב את הילד/תלמיד שלי כך שאוכל לבצע התאמה וחיבור מתוך ערכים של שמחה והתלהבות.

ארבעת המפתחות פותחים פתח למסע פנימי שמוביל לשינוי- שינוי מחשבתי, שינוי בתחושות, שינוי בדרך התקשורת והעשייה היומיומית, ורתימת כוחות חדשים ומלהיבים לעשייה וליצירה.

רוצים לצאת ביחד איתי למסע משותף? כל מסע מתחיל בצעד קטן- הצעד הראשון שלכם הוא להשאיר כאן פרטים. את שאר המסע, נגלה יחד😊