תוכנית "מגדלור" לצוותי חינוך
תוכנית "מגדלור" לצוותי חינוך
תוכנית "מגדלור" (מס' 5796) הינה תוכנית בוטיק ייחודית, להכשרה וליווי של צוותים חינוכיים הנמנית במערכת גפ"ן בתתי הסל שותפות חינוכית עם הורים וקהילה, קידום חוסן ורווחה נפשית של צוותי החינוך והכלה והשתלבות.
בכדי ליצור פדגוגיה מתוך עניין רגשי וחברתי, על הלמידה להיות מבוססת יחסים וקשר.
צוותי החינוך הם אלו שעובדים עם התלמידים, מתקשרים איתם ומכילים אותם יום יום, שעה אחר שעה.
לכן, הבסיס והמקור ליצירה של תרבות מכילה, שפה מכילה ונוכחות מכילה במוסדות החינוך הינם צוותי ההוראה עצמם.
בבסיס הלמידה יש צורך בתחושת ביטחון ואמון ויצירת יחסים משמעותיים, מתוך שיתופיות ואותנטיות בכיתה עצמה בין המורים לתלמידים ובין המורים לעצמם. גם עבודה עם המשפחות עצמן מקדמת תחום זה והתוכנית יכולה לתת מענה הן בהדרכת הצוות לתקשורת מול ההורים והן בהדרכת הורים ישירה.
אז איך מייצרים יחסים מכילים?
תוכנית "מגדלור" מלווה צוותי חינוך בתהליך משותף של מודעות עצמית ושיח רגשי לטובת פיתוח אחריות אישית וחברתית בצוות, ויצירת מרחב מעצים ומקדם עבור התלמידים.
התוכנית מתבססת על מודל ייעוצי הוליסטי פרי פיתוחי ("מודל מגדלור"), עימו הצוות החינוכי עובר תהליך חקר פנימי, היכרות ולמידה לטובת פיתוח יכולת ההכלה.
התוכנית מיועדת למורים כפרטים וכצוות, היות שלקבוצה יש כוח משמעותי של תמיכה ואיגום משאבים.
במהלך התוכנית, לצד העברת חומרים תיאורטיים, מתנהלים דיונים ומעגלי שיח וחשיבה מונחים הכוללים המשגה והנכחה של התחושות, הרגשות והגורמים המשפיעים על החוויה בכיתה (הלימודית, הרגשית, החברתית) ועל ההתנהגות הן של המורה והן של התלמידים.
בנוסף לכך התוכנית משלבת עבודה במליאה, בקבוצות קטנות ובזוגות ומאפשרת סוגי מפגשים ותקשורת שונים לגיבוש חדר מורים לומד ותומך, המזהה את משאבי הצוות בתמיכה והכלה של ילדים מאותרים. לפי צרכי בית הספר התוכנית מלווה גם את העבודה עם הורי בית הספר ליצירת קהילה מכילה.
תוצאות התוכנית
- השיח והחיבור בין המורים לבין עצמם, ובין המורים לתלמידיהם מעמיק וכולל ביטוי רגשות וצרכים ומהווה מודלינג לתלמידים.
- הנכחת הפן הרגשי חברתי בבית ספר והעצמת התלמידים והמורים כדי שיוכלו להתמודד עם אתגרי ההכלה.
- יצירת אקלים מאפשר בחדר המורים ובכיתה: שיח מכבד, הכרה בשונות וקבלת השונה כדי לייצר הכלה ושילוב מיטביים.
- הגדלת "ארגז הכלים" של הצוות החינוכי ועלייה בתחושת המסוגלות שלו בעבודה עם תלמידים בעלי צרכים שונים.
- הקניית שפה רגשית ותודעתית מעודדת התפתחות ומעצימה.
- חוזקות התלמידים והייחודיות שלהם באים לידי ביטוי בכיתה בשגרה.